Avro RJ oraz BAe146

O samolocie

Avro to najmniejszy na świecie samolot z czterema silnikami odrzutowymi. Ma wersję pasażerską oraz cargo. Świetnie sprawuje się na krótkich pasach startowych oraz przy ciasnym manewrowaniu. Mimo, że nie ma najlepszych osiągów, to wielu pilotów ceni go za przyjemność jaką daje z latania.

Ta maszyna jest zupełnie inna niż Airbus. Dużo więcej jest na głowie pilota. Systemów nie włącza się jednym przyciskiem. Wykonywanie procedur wymaga wiedzy i przynajmniej odrobiny doświadczenia.

Osiągi

Cztery silniki odrzutowe pozwalają na rozpędzenie samolotu do 305kt / 0.72M, osiągnięcia pułapu FL350 oraz ok. 4 godzin lotu, czyli mniej więcej 1500nm. Nie dużo. Nie zabiera też wielu pasażerów. Największa wersja bierze ok.60 pasażerów.

Modele

Model darmowy - BaePanelProject

Przez długi czas był to jedyny sensowny model Avro/BAe 146. Jest tak dobry, że długo się zastanawiałem nad przejściem na wersję płatną. Nie posiada FMC (trzeba wykorzystywać darmowy dodatek VasFMC), z którym jednak działa dobrze w trybie LNAV. Trybu VNAV nie posiada. Panel autopilota (MCP) nie ma możliwości przypisania do przycisków joysticka, co jest jedyną uciążliwą wadą tego modelu.

Link: http://www.baepanelproject.com/

Model płatny - Quality Wings Simulations

Zrobienie modelu lepszego od BaePanelProject nie było łatwe. Jednak QWSim poradzili sobie. Ten model charakteryzuje się lepszymi właściwościami silników, lepiej współpracuje z joystickami i wyświetlaczami (aczkolwiek i tu są problemy). Nie bez znaczenia jest lepsza grafika. Model posiada własny FMC oraz autopilota, który potrafi obsłużyć wszystkie tryby wystepujące w realnej maszynie.

Link: http://qwsim.com/index.php/146-overview
Cena: €37,20
 

Więcej na ten temat

O tym samolocie pisaliśmy w Virtual Pilot:

  • 02/2010 - prezentacja maszyny
  • 09/2012 - szczegółowe porównanie wersji darmowej i płatnej