Minima widzialności i odległości od chmur
Na podstawie VFR ENR 1.2.
Wysokość | Klasa przestrzeni | Widzialność (pozioma) |
Odległość od chmur |
10000 ft AMSL lub wyżej | ABCDEFG | 8000 m | 1500 m poziomo 1000 ft pionowo |
3000 ft - 10000 ft AMSL lub 1000 ft AGL - 10000 ft AMSL (należy wybrać większą wyskość) |
ABCDEFG | 5000 m | 1500 m poziomo 1000 ft pionowo |
Poniżej 3000 ft AMSL lub Poniżej 1000 ft AGL (należy wybrać większą wyskość) |
ABCDE | 5000 m | 1500 m poziomo 1000 ft pionowo |
FG | 5000 m (patrz też: loty dzienne) |
Z dala od chmur i z widocznością powierzchni ziemi | |
Loty nocne (od 30 minut po zachodzie do 30 minut przed wschodem) |
Powyższe zasady oraz dodatkowo: Nie wyżej niż FL95 IAS < 250 kt |
||
Loty dzienne - obniżone wymagania Poniżej 3000 ft AMSL |
FG |
1500 m 1000 m dla śmigłowców |
Z dala od chmur i z widocznością powierzchni ziemi |
Loty specjalne (VFR SPEC) dopuszczalne tylko w CTR pod kontrolą ATC. | ABC | 3000 m | Chmury na wysokości min. 1000 ft AGL |
Uwagi:
W poniższych uwagach pominięto specjalne przepisy dotyczące państwowych statków powietrznych oraz lotów ze statusem specjalnym (HEAD, SAR, HOSP, HEMS, GARDA). Uważamy, że wykonywanie takich lotów w warunkach VATSIM powinno zostać poprzedzone lekturą dokumentów źródłowych (m.in. VFR ENR 1.3).
- Powyżej wysokości przejściowej (TA = 6500 ft) należy używać poziomów lotów (FL100 zamiast 10000 ft).
- Nie należy startować ani lądować na lotniskach kontrolowanych, gdzie pułap chmur jest niższy niż 1500 ft, a widzialność przy ziemi mniejsza niż 5000 m.
- Maksymalny poziom lotu VFR to FL 200.
- W warunkach VATSIM prędkość lotu VFR jest ograniczona do 250 kt.
- Dalsze ograniczenia wprowadzone w PL-VACC określa ten dokument. Precyzuje on przepisy w odniesieniu do wirtualnej przestrzeni powietrznej.
Jak ocenić, czy uda się ominąć chmury w wymaganej odległości poziomej? W praktyce można przyjąć, że obecność w prognozie pogody chmur zajmujących mniej niż połowę nieba (FEW lub SCT) pozwoli je ominąć, natomiast w przypadku BKN i OVC takiej możliwości nie będzie.
Minimalna wysokość lotu względem ziemi i przeszkód
- Nad gęstą zabudową miast lub zgromadzeniami osób: 1000 ft nad najwyższą przeszkodą w promieniu 600m od statku powietrznego.
- Przepisy szczegółowe (rozporządzenie z dn. 11 czerwca 2010 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące):
- nad Warszawą min. 6500 ft lub min. 150ft AGL wyznaczonymi drogami VFR
- miasta pow. 100 tys. mieszkańców - 5100 ft AGL (1500m)
- miasta pow. 50 tys. mieszkańców - 3300 ft AGL (1000m)
- miasta pow. 25 tys. mieszkańców - 1600 ft AGL (śmigłowce i tłokowe), 3300 ft AGL - pozostałe
- Gdzie indziej min. 500 ft AGL.
- Powyżej 3000 ft AGL należy dopasować wysokość przelotu do danego kąta drogi (patrz VFR ENR 1.4.1), np. loty na wschód: 3500 AMSL!, 5500, 7500 (FL75), 9500 ft (FL95); loty na zachód: 4500, 6500, 8500 ft (FL85).
- Minimalne wysokości nie dotyczą startów i lądowań.
Warunki VMC w USA
Poza Europą warunki VMC są definiowane nieco inaczej, dlatego warto zapoznać się z lokalnymi ustaleniami. Bardzo wdzięcznym do latania obszarem są Stany Zjednoczone, ze względu chociażby na dostępność świetnych map na SkyVector. Dlatego poniżej prezentujemy warunki VMC w USA:
Wysokość | Klasa przestrzeni | Widzialność (pozioma) |
Odległość od chmur |
10000 ft AMSL lub wyżej | E |
5 SM (8 km) |
1SM poziomo 1000ft pionowo |
poniżej 10000 ft AMSL | E | 3 SM (5 km) | 2000 ft poziomo 1000 ft powyżej chmur 500 ft poniżej chmur |
dowolna | CD | 3 SM (5 km) | 2000 ft poziomo 1000 ft powyżej chmur 500 ft poniżej chmur |
dowolna | B | 3 SM (5 km) | z dala od chmur |
1200 ft AGL (!) lub wyżej | G |
3 SM (5km) nocą |
2000 ft poziomo 1000 ft powyżej chmur 500 ft poniżej chmur |
poniżej 1200 ft AGL (!) | G | 3 SM (5km) nocą 1SM w dzień |
nocą: w dzień: z dala od chmur |
Przestrzeń E, praktycznie nieobecna w Europie, jest bardzo popularna w USA. W tej strefie zapewnia się separację dla maszyn IFR. Natomiast samoloty VFR nie są zobowiązane do kontaktu z ATC, ale muszą latać w warunkach VMC. Przestrzeń E rozciąga się od 1200 ft AGL (w niektórych przypadkach 700 ft) do 18000 ft AMSL tam, gdzie nie ma innych stref (B, C, D). Wszystkie niskie drogi lotnicze (victor oraz federalne) znajdują się w przestrzeni E. Poniżej przestrzeni E znajduje się G (od ziemi do 700/1200ft AGL).