Świadome latanie w sieci Vatsim to nie zwykła gra komputerowa. To właśnie symulacja, a jeśli dodasz do tego myśl przewodnią sieci - "As real, as it gets" - to oczywiste, że nie można tak po prostu "zagrać". W sieci nie jesteś sam - wokół Ciebie inni ludzie, którzy wożyli dużo pracy w to, by profesjonalnie wykonać lot - to czy im się uda, zależy także i od Ciebie i tego, co i jak wykonujesz. Pilot czy kontroler znający procedury danego lotniska czy etapu lotu, spodziewa się, że znasz je i Ty. Co może się zdarzyć, jeśli jest inaczej? Nietrudno sobie wyobrazić. Dlatego sprawdź poniższe zestawienie pytań kontrolnych. Jeśli chociaż jedna odpowiedź brzmi negatywnie, nie wykonuj lotu. Uzupełnij braki w widzy lub oprogramowaniu i zrób tę swoistą chcecklistę ponownie. To tak zwane podstawy podstaw, więc bądź bardzo krytyczny wobec siebie - zaoszczędzisz w ten sposób kłopotów sobie i innym użytkownikom sieci.
I. Przygotowanie do lotu
- Czy posiadasz wszystkie aktualne scenerie lotniska startu i przeznaczenia oraz portów zapasowych?
- Czy posiadasz aktualną bazę danych nawigacyjnych zgodną z opublikowanymi wymaganiami lub posiadasz aktualne dane pomocy radionawigacyjnych dla swojego planu lotu?
- Czy zapoznałeś się z wszystkimi mapami wyżej wymienionych portów, w tym diagramami części naziemnej, procedurami odlotu i przylotu?
- Czy sprawdziłeś wszystkie ogłoszenia dla załóg (z ang. NOTAM) istotne co do zasady dla całej trasy planowanej operacji?
- Czy sporządziłeś poprawny plan lotu z uwzględnieniem właściwych poziomów lotu, poprawności doboru procedury dolotu i wyboru pasa?
- Czy jesteś gotowy na ich szybką zmianę, jeśli będzie tego wymagać sytuaja ruchowa lub zmiana pogody?
- Czy sprawdziłeś swój sprzęt (np. słuchawki, mikrofon czy dżojstik) i oprogramowanie (w tym symulator oraz programy łączące Cię z siecią) pod kątem poprawnego ich działania?
- Czy znasz obsługę kluczowych urządzeń pokładowych wybranej przez siebie maszyny?
- Czy wykonałeś tą maszyną co najmniej kilka lotów testowych poza siecią (offline)?
- Czy umiesz manualnie poprowadzić maszynę w przypadku awarii któregoś z systemów lub innej konieczności
II. Wykonanie lotu
- Czy znasz zasady poprawnej komunikacji głosowej (!) lub tekstowej z zachowaniem odpowiedniej etykiety (zasad zachowania w eterze)?
- Czy umiesz sprawnie i poprawnie wykonać procedurę wypychania i uruchamiania?
- Czy umiesz wykonać procedurę kołowania z zachowaniem odpowiedniej (sprawnej!) prędkości kołowania?
- Czy umiesz wykonać poprawnie manewr startu, w tym:
a) rozpędzanie z utrzymaniem maszyny w osi pasa niezależnie warunków atmosferycznych (przy założeniu spełnionych minimów pogodowych),
b) oderwanie od ziemi oraz stabilizacja maszyny,
c) utrzmanie poprawnej prędkości wznoszenia (pionowej) i poziomej (postępowej). - Czy umiesz utrzymać stabilne parametry lotu bez użycia autopilota, w tym:
a) wysokość +/- 100ft,
b) prędkość pozioma +/- 5 kts,
c) prędkość pionowa +/- 1000ft/min (np. wznoszenie) - Czy umiesz wykonać zgodne z opublikowanymi procedury podejścia, w tym:
a) standardowe podejścia instrumentalne do lądowania wg przyrządów,
b) podejścia proceduralne do lądowania wg przyrządów,
c) podejście do lądowania z widocznością (w tym podejście z okrążenia - circle to land ) - Czy jeteś w stanie w każdej chwili wykonać procedurę odejścia i ponownego podejścia do lądowania (Missed Approach)?
- Czy umiesz bezpiecznie wylądować z zachowaniem dopuszczalnej wartości prędkości pionowej (przyziemienia)?
- Czy umiesz sprawnie opuścić pas zgodnymi z NOTAM drogami kołowania?
- Czy umiesz sprawnie wykonac instrukcje kołowania zgodnie z poleceniami ATC
III. Podsumowanie lotu
- Czy umiesz podsumować (ewaluować) wykonany lot z uwzględnieniem jego słabych i mocnych stron?
- Czy umiesz wyciągnąć wnioski na przyszłość, w tym:
a) wiedzieć, gdzie pojawiły się niedociągnięcia,
b) jak zniwelować ewentualne braki,
c) ustrzec się błędów na przyszłość/unikać zagrożeń? - Czy raportujesz swoje operacje lotnicze w postaci:
a) systemu linii lotniczej, do której należysz,
b) samodzielnie z użyciem zewnętrznego oprogramowania?
Autor: Adrian Klawikowski