To bardzo ciekawe pytanie, na które większość początkujących adeptów lotnictwa odpowiada błędnie. Jeśli mam lecieć trasę z A do B, a potem z B do A dokładnie tą samą drogą, to czy wpływ wiatru (zakładam, że będzie on niezmienny) mogę zignorować? Czy nie wpłynie on na zużycie paliwa?
Spójrzmy na następujący przykład:
Dane:
- Odcinek do pokonania: 100nm
- Prędkość samolotu (TAS): 100kt
- Prędkość wiatru: 50kt w osi trasy (czyli albo w dziób, albo w ogon)
Trzy sytuacje:
- Brak wiatru
Samolot leci 100nm z prędkością GS 100kt. Zajmuje mu to zatem dokładnie 60 minut.
- Tailwind
Samolot leci 100nm z wiatrem w plecy. Zatem prędkość GS wynosi 100+50=150kt. Lot z prędkością 150kt po trasie 100nm trwa 2/3 godziny, czyli 40 minut.
- Headwind
Samolot leci 100nm z wiatrem w dziób. Prędkość GS wynosi 100-50=50kt. Lot z prędkością 50kt po trasie 100nm trwać będzie 2 godziny, czyli 120 minut (a nie 80, jak na oko by się wydawało).
Tak więc lot tam i z powrotem bez wiatru trwa 120 minut (sytuacja 1 dwa razy), a z wiatrem (sytuacja 2 i 3) 40+120 = 160 minut.
Planując paliwo musimy uwzględnić dodatkowe 40 minut lotu.