FS Flight Keeper

FS Flight Keeper jest dodatkiem do Flight Simulatora, który dostarcza bardzo szczegółowych informacji o wszystkich aspektach lotu. Nieprzypadkowo jest nazywany czarną skrzynką – gromadzi dużo więcej informacji niż opisywany w poprzednim numerze FS Passengers czy FS Acars. Można sprawdzić nie tylko siłę przyziemienia czy wysokość lotu, ale nawet dokładny czas włączenia lub wyłączenia wielu urządzeń, świateł czy otwarcia drzwi. Uzupełnieniem jest szczegółowa mapa lotu, na której zaznaczone są wszystkie zdarzenia, łącznie z momentami zadziałania systemu TCAS. Lot można oglądać zarówno w profilu poziomym, jak i pionowym. Flight Keeper jest doskonałym narzędziem do oceny lotów. Może być wykorzystywany na jednym stanowisku lub wymieniać informacje z serwerem wirtualnej linii lotniczej.

Przetestowałem darmową wersję demo (30 dni) Flight Keepera, aby napisać o możliwościach jego wykorzystania. Wersję demo można pobrać ze strony www.flightkeeper.net. Mimo swoich ograniczeń, daje dość dobre rozeznanie w działaniu programu, którego cena wynosi ok. 35 €. Na fot. 1 widać główny ekran programu, a na nim informacje o pilocie i ostatnio wykonanych lotach.

Obsługa programu jest prosta, wiele informacji wpisuje on sam na podstawie danych pobranych z FS, np. sam wpisze lotnisko, a nawet stanowisko z którego rozpoczęto lot (lub na którym go zakończono). Nie jest jednak w stanie wpisać, z której procedury SID/STAR pilot korzystał. Przechwytuje nawet informacje o pogodzie w poszczególnych punktach trasy. W tym celu trzeba jednak zaplanować lot również w FS-owym plannerze.

Na  fot. 2 pokazano ekran planu/wykonania lotu. Dane w górnej części zostały wpisane ręcznie przed lotem. Na żółtym polu dane pobrane z FS w trakcie lotu i po jego zakończeniu. W kolejnych zakładkach mieszczą się szczegóły dotyczące startu, lądowania, planu lotu, pogody, nieprzewidzianych zdarzeń, itp. Flight Keeper podaje czy start odbył się dokładnie w osi pasa, po ilu metrach samolot oderwał się od ziemi, z jaką prędkością postępową i pionową. Analiza lotu może trwać dłużej niż sam lot.

Dodatkowe informacje widać na fot. 3. Tej szczegółowości informacji nie poda żaden inny program monitorujący.
Po przełączeniu na mapę lotu (fot. 4) widać dokładnie co działo się przy podejściu do lądowania w Gdańsku. Samolot przestrzelił wiązkę ILS i przejął ją z dużym opóźnieniem. Każda fioletowa kropka na trasie przelotu oznacza zadziałanie jakiegoś systemu, np. „AP” oznacza automatyczną reakcję autopilota. W dolnej części mapy pokazany jest profil pionowy lotu wraz z ukształtowaniem terenu. W prawym górnym rogu ikonki pokazują przechyły samolotu w poszczególnych momentach lotu.

Na fot. 5 pokazano powiększoną mapę z pasem w Gdańsku. Plan lotniska Flight Keeper pobiera wprost z Flight Simulatora (analizuje scenerie przy pierwszym uruchomieniu). Dokładnie widać moment wyłączenia autopilota („AP Off”). Można także sprawdzić, czy wyłączenie autopilota nastąpiło przed minięciem wysokości decyzyjnej. W miejscu przyziemienia pokazane zostały aktualne informacje pogodowe.

Widać niewielkie odchylenie od osi pasa przy lądowaniu (dokładny kąt odchylenia jest również rejestrowany). Dalej widać drogę kołowania oraz stanowisko postoju. Widoczny jest także samolot SP-ERO, który był w porcie w momencie lądowania. Przerywana szara linia pozwala sprawdzić, w którym momencie lotu system TCAS zauważył ten samolot.

Podsumowanie

Jak widać, FS Passengers i FS Flight Keeper mają zbliżone podstawowe możliwości, ale ich rozwój poszedł w różnych kierunkach. Który zatem wybrać?

FS Passengers wydaje się być lepszy w codziennym użyciu. Ułatwia tankowanie, różnicuje parametry obciążenia i rozkład mas samolotu, automatycznie ocenia lot na podstawie przyjętych kryteriów, a także nie pozwala się nudzić wywołując co jakiś czas awarie. FS Flight Keeper jest doskonały do treningów i analizy lotów. Pozwala przeanalizować każdy fragment lotu z maksymalną dokładnością. Oba programy mogą być stosowane jako narzędzia kontroli lotów przez komisję kontroli wirtualnej linii lotniczej.

Wydaje mi się, że warto sprawdzić oba programy, aby móc wyrobić sobie o nich własne zdanie. Porównanie wybranych elementów znajduje się w tab. 1. (SW)

Kryterium FS Passengers FS Flight Keeper
Wersja demo 30 dni, ograniczona do miejsca startu KJFK    30 dni, różne drobne ograniczenia, np. liczba rekordów bazy danych
Planowanie lotu Tankuje paliwo, ładuje samolot, kontroluje rozkład masy – także wersja demo (z każdego lotniska)    Nie obsługuje paliwa ani ładunków
Informacje o locie Start, lądowanie, masy, przyziemienie, zużycie paliwa   
 
Bardzo rozbudowane, np. przeciążenia, odchylenia od osi pasa przy starcie, miejsce przyziemienia, moment wyłączenia autopilota
Ocena lotu Rozbudowane kryteria oceny lotu, system punktacji, budowa kariery w oparciu o jakość lotów     Podstawowe kryteria oceny lotu do wykorzystania przez pilota lub oceniającego lot.
Awarie Potrafi generować losowe awarie    Nie obsługuje awarii
W trakcie lotu Pilot decyduje o obsłudze pasażerów (drinki, posiłki, filmy), Drugi pilot podaje istotne informacje, stewardesa przynosi wirtualną kawę.    Rozbudowany ACARS pokazujący plan lotu, ukształtowanie terenu, itp.