Przede wszystkim “jak opublikowano” i to jest warunek konieczny. W ogóle zrozumienie map, nauka ich czytania to podstawa podstaw. Ktoś gdzieś na forum PL-VACC napisał, że aby dobrze latać należy zrozumieć myśl przewodnią osób wytyczających procedury na całym świecie. Nigdy nie uczcie się map na pamięć. Jak złapiecie myśl przewodnią nigdy nie zostaniecie zaskoczeni w powietrzu.
Rozróżniamy dwa typy holdingu tzw. standardowy i niestandardowy (non-standard). Jeśli kontroler nie zaznaczy tego w poleceniu wykonania holdingu mamy zawsze do czynienia z holdingiem standardowym. Standard holding wykonywany jest ZAWSZE w prawo po minięciu punktu w przestrzeni. Zakręt wykonujemy z przechyleniem 25 stopni lub 3 stopnie nasekundę. Zakręt powinien trwać dokładnie 1 minutę (czysta matematyka - 3st*60sek=180st.). Następnie znajdujemy się na prostej zwanej LEG (odcinek odlotu). Przeważnie choć nie zawsze LEG trwa również 1 minutę. Przeważnie ponieważ na mapach mogą znajdować się inne wytyczne. Następnie wykonujemy kolejny zakręt w prawo. Trwa on dokładnie tak jak pierwszy - 1 minutę z przechyleniem 25 stopni lub 3 stopni/minutę. Po drugim zakręcie wykonując dolot trwający znów dokładnie 1 minutę powinniśmy znaleźć się dokładnie nad punktem w przestrzeni z nad którego rozpoczęliśmy holding. Sumując podane czasy okaże się iż taki standardowy holding trwa dokładnie 4 minuty. Znając przybliżony czas holdingu bardzo łatwo kontrolerzy mogą zaplanować separację pomiędzy samolotami.
Holding standardowy
Poniżej schemat standardowego holdingu w idealnym wykonaniu.
Żeby nie było tak prosto dochodzą do tego różne utrudnienia:
Non standard holding
Wykonywany w LEWO po minięciu punktu w przestrzeni
Podstawowe prędkości oczekiwania w holdingu
- do wysokości FL140 w warunkach normalnych lotu, prędkość przyrządowa powinna wynosić: 170 kt dla kat A i B i 230 kt dla pozostałych
- do wysokości FL200 prędkość przyrządowa powinna wynosić 240 kt
- powyżej FL200 do FL340 prędkość przyrządowa powinna wynosić 265 kt
- powyżej FL340 prędkość przyrządowa powinna wynosić 0,83 Macha
W warunkach turbulencji prędkość ta będzie wynosić odpowiednio:
- 170 kt dla A i B oraz 280 kt dla pozostałych
- 280 kt lub 0,8 Macha
- 280 kt lub 0,8 Macha
- 0,83 Macha