Oznaczenia typów samolotów ICAO

Oznacznik typu statku powietrznego jest stosowany w planach lotów, depeszach, na paskach postępu lotu. Stosowanie oznaczników w lotnictwie normuje doc. 8643 ICAO.

Użyte w dokumencie oznaczenia umowne:

 

Kategoria turbulencji w śladzie aerodynamicznym:

 

H – heavy (ciężki) – a/c o MTOW 136 000 kg (300 000 lbs) lub więcej

M – medium (średni) – a/c o MTOW powyżej 7 000 kg, lecz mniej niż 136 000 kg

L – light (lekki) – a/c o MTOW 7 000 kg (15 500 lbs) lub mniej

 

Opis statku powietrznego:

 

Opis składa się z trzech znaków:

i) rodzaj statku powietrznego:

            L – lądowy

            S – wodnopłat

            A – amfibia

            H – śmigłowiec

            G – wiatrakowiec

            T – zmiennopłat 

 

ii) liczba silników: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 lub C – odnosi się wyłącznie do stałopłatów i oznacza 2 silniki napędzające pojedynczy zespół śmigła

 

iii) rodzaj napędu:

            P – napęd tłokowy

            T – napęd turbośmigłowy

            J – napęd odrzutowy

 

Przykład:

L2T oznacza lądowy, turbośmigłowy statek powietrzny z dwoma silnikami.

Autor: Bartek Kowal