Take-Off & Landing Performance Calculation Tool
Przeglądając sieć w poszukiwaniu program do planowania paliwa dla MD-11 natknąłem się na program TOPCAT. Na stronie producenta (http://www.topcatsim.com) dostępna jest wersja demo zawierająca samolot Boeing 747 produkcji PMDG. Pełna wersja, kosztująca ok 18 Euro wyposażona została dodatkowo w ATR75, Airbus A320, Boeing 737 i 738 BBJ, 763 (ST i ER) no i poszukiwanego McDonnell Douglas MD-11. Co otrzymamy wydając 18 euro?
Uruchamiając program otwiera się okno konfiguracji samolotów. Możemy tu dodać, usunąć czy edytować swoje maszyny. Program wyświetla też szczegółowe informacje o samolocie (pojemność, masy itd.).
Kolejna zakładka pozwala załadować naszą maszynę. Możemy precyzyjnie określić ilość pasażerów i ładunku lub skorzystać z opcji „Random”. Po wyborze danych lotniska startu i przeznaczenia program obliczy wymagane paliwo, wszystkie masy, obliczy środek ciężkości. Dane te możemy w łatwy sposób wyeksportować do FS’a, tak że po wczytaniu maszyny będzie ona już odpowiednio załadowana (w MD11 ręcznie trzeba jedynie zatankować).
Kolejne zakładki to dane odnośnie startu i lądowania. Przy zadanych parametrach program wylicza prędkości startu, zapas pasa (lub jego brak), ustawienia klap oraz trymera. Dla lądowania również dostajemy wyliczone prędkości, a także dodatkowo można jakie ustawienie automatycznych hamulców wystarczy abyśmy zatrzymali się przed końcem pasa.
Dla urealnienia powyższych obliczeń jest możliwość wczytania aktualnej pogody (VATSIM, IVAO, ActiveSky), która oczywiście wpływa na wynik obliczeń.
Dodatkowo istnieje wiele raportów, które program może wygenerować oraz wydrukować lub zapisać, tak aby pilot miał je pod ręką gdy będą potrzebne. (KD)
Screeny z programu do obejrzenia w pliku PDF.