Od 8 stycznia wchodzą dość poważne zmiany jeśli chodzi nasze macierzyste lotnisko (EPGD gdyby ktoś nie wiedział ;)) Zniesione zostają procedury SID i STAR oparte o pomoce radionawigacyjne. W ich miejsce zostały wprowadzone procedury P-RNAV. Latamy więc po fix-ach. Znika GRUDA i KMI z SID-ów i STAR-ów. O ile z KMI sprawa jest dość prosta (zmienia nazwę na NIKMI) to GRUDA znika całkowicie. W jej miejsce pojawiają się fixy IRLUN i OSLOG (ten drugi wyłącznie dla przylotów) Spowoduje to małe przemeblowanie przylotów z południowego wschodu. IRLUN leży na drodze N133 więc tu nie będzie problemów, jednak w przypadku przylotów drogą L621 sprawa się komplikuje. Przyloty z EPWA czy EPLB będą musiały być prowadzone na dwa sposoby: L621 RILAB T270 OSLOG lub L621 GRUDA N133 IRLUN.
Podobnie ma się rzecz jeśli chodzi o przyloty z północy. VAPOS przestaje być początkowym punktem STAR-a. Pojawia się OGDAV. Tutaj sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Kończą się przyloty via T670 VAPOS. W ich miejsce końcówka planu lotu będzie musiała wyglądać następująco L983 DOMAG T240 OGDAV. Dla N133 będzie to N133 DOMAG T240 OGDAV. Znika również GODMA ale tu nie ma problemu zamiast STAR-a GODMA kręcimy IRLUN.
Niestety STAR-y IRLUN i OSLOG są dość mocno pokręcone (przypominają te warszawskie) Podsumowując przyloty: z planów lotu znikają GRUDA, KMI, VAPOS, GODMA. W ich miejsce pojawiają się IRLUN, OSLOG, NIKMI, OGDAV (z zastrzeżeniami jak wyżej)
Przykłady planów lotu "po nowemu" Przyloty:
- EPLB - EPGD VADOL T270 OLILA L621 RILAB T270 OSLOG
- EPWA - EPGD OLILA L621 RILAB T270 OSLOG
- EKCH - EPGD SIMEG Z491 TELMO L983 DOMAG T240 OGDAV
- ESSA - EPGD TRS M607 PENOR N133 DOMAG T240 OGDAV
Przy odlotach w planach lotu tam gdzie występowała GRUDA należy dołożyć odcinek IRLUN N133
GRUDA (tam gdzie potrzeba), KMI zamieniamy na NIKMI. Reszta bez zmian (w planach lotu)
Odloty:
Przykłady planów lotu "po nowemu"
- EPGD - EPWA IRLUN N133 GRUDA N191 SORIX
- EPGD - EPLB IRLUN N133 NASOK N195 DOTEX T267 GOVUK
- EPGD - EPKT IRLUN N133 KOTEK
Wprowadzono novve podejścia RNAV (GNSS) do pasa 29/11. Dobrą wiadomością jest to, że dla każdego kierunku jest tylko jeden IAF. Są one zresztą takie same dla podejść instrumentalnych (VOR i ILS). Na obydwu kierunkach mamy teraz dłuuugie proste :-)
Jeśli coś jest niejasne proszę pytać, jeśli o czymś zapomniałem proszę przypomnieć :)