Oznacznik typu statku powietrznego jest stosowany w planach lotów, depeszach, na paskach postępu lotu. Stosowanie oznaczników w lotnictwie normuje doc. 8643 ICAO.
Użyte w dokumencie oznaczenia umowne:
Kategoria turbulencji w śladzie aerodynamicznym:
H – heavy (ciężki) – a/c o MTOW 136 000 kg (300 000 lbs) lub więcej
M – medium (średni) – a/c o MTOW powyżej 7 000 kg, lecz mniej niż 136 000 kg
L – light (lekki) – a/c o MTOW 7 000 kg (15 500 lbs) lub mniej
Opis statku powietrznego:
Opis składa się z trzech znaków:
i) rodzaj statku powietrznego:
L – lądowy
S – wodnopłat
A – amfibia
H – śmigłowiec
G – wiatrakowiec
T – zmiennopłat
ii) liczba silników: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 lub C – odnosi się wyłącznie do stałopłatów i oznacza 2 silniki napędzające pojedynczy zespół śmigła
iii) rodzaj napędu:
P – napęd tłokowy
T – napęd turbośmigłowy
J – napęd odrzutowy
Przykład:
L2T oznacza lądowy, turbośmigłowy statek powietrzny z dwoma silnikami.
Autor: Bartek Kowal