Tor lotu statku powietrznego od momentu rozpoczęcia zniżania lub osiągnięcia danego punktu nawigacyjnego do punktu, od którego może się rozpoczynać opublikowana procedura podejścia według wskazań przyrządów (IAF) - jako przykład podejście do EPGD przed zmianami z czerwca 2009 - zniżanie po trasie, tak, aby znaleźć się nad vor/dme KRT, od którego zaczynało się opublikowane podejście wg wskazań przyrządów.
Standardowy dolot według wskazań przyrządów (Standard instrument arrival - STAR).
Wyznaczona trasa dolotu zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR), łącząca znaczący punkt nawigacyjny, zwykle na trasie ATS, z punktem, od którego może się rozpoczynać opublikowana procedura podejścia według wskazań przyrządów (IAF).
Tu, na przykładzie lotniska Gdańsk-Rębiechowo (EPGD)
Kliknij mapkę, aby otworzyć większy obrazek w nowym oknie.
Objaśnienia mapy:
- Termin od kiedy obowiązuje dana procedura - używaj zawsze aktualnych map.
- Pas, którego dotyczy procedura. Różne pasy mają zwykle różne procedury STAR, choć zdarzają się wyjątki.
- Częstotliwości ATC mogą być przydatne. Pamiętaj jednak, że niektóre częstotliwości różnią się między realem a Vatsim. Sprawdzaj zawsze częstotliwość na Vatsim.
- AMA - Area Minimum Altitude - minimale poziomy lotu dla lotów IFR, które zapewniają minimalne wymagane przewyższenie nad przeszkodami w danym sektorze (poza drogami lotniczymi i trasami ATS)
- Najniższa wysokość bezwzględna jaka może być stosowana, która zapewnia minimalne przewyższenie nad przeszkodami wynoszące 300 m (1000 ft) nad wszystkimi obiektami znajdującymi się na wycinku koła o promieniu 46 km (25 NM), wychodzącym od pomocy radionawigacyjnej "obsługującej" dane podejście.
- Wysokość przejściowa - Transition Altitude (TA) - Wysokość, na której dokonujesz przestawienia wysokościomierza z podanego na lotnisku ciśnienia QNH lub QFE na standardowe (QNE) 1013hPa. Tu podana w metrach, jak większość informacji na polskich mapach. Pamiętaj, że na świecie często używa się stóp i mil morskich - sprawdź przed lotem jakie jednostki miary są stosowane.
- Postępowanie w przypadku utraty łączności radiowej. Znajomość tych zasad przydaje się w czasie dużego obciążenia, splitów i awarii sieci.
- Wszystkie holdingi w tej procedurze przydziela ATC. Jeśli nie dostałeś polecenia - nie wykonujesz.
- Każda procedura STAR ma swoją nazwę. W Polsce jest to nazwa pierwszego punktu procedury + numer wersji + litera oznaczająca pas (RATOR1P, GRUDA1P, itp.). Jeszcze przed startem sprawdź jakich procedur możesz się spodziewać od ATC, aby nie być zaskoczonym nazwą.
- W tym miejscu podano kierunek magnetyczny 30, na strzałce odległość pomiędzy punktami w km oraz minimalny poziom lotu (FL100).
- Odległość pomiędzy punktami oraz minimalna wysokość.
- Instrukcja wykonania holdingu (pamiętaj o pkt. 8 ). Jeśli otrzymasz instrukcję wykonania holdingu nad GOKAR "as published", to będziesz wiedzieć, że należy wykonać standardowy holding z 1-minutową prostą, dolot do GOKAR 355°, odlot 175°.
- Dodatkowe informacje nawigacyjne, które mogą się przydać, jeśli nie masz FMC lub uległ on awarii. Na strzałkach opisano radiale od GZD VOR, a przerywaną linią zaznaczono odległość 26km od GZD.
- Każda pomoc nawigacyjna jest opisana. Wystarczy zerknąć na mapę, aby wiedzieć jaką ma częstotliwość i jaki sygnał usłyszysz, gdy włączysz kanał audio.
- Opisane są również punkty. Dla ułatwienia nawigacji bez FMC i GPS podano nie tylko współrzędne, ale także radial i odległość od radiopomocy GRU i KMI. Spróbuj wykonać tą trasę z wyłączonym FMC i GPS. Zobaczysz, że po krótkim treningu, nie jest to takie trudne.
Istotną częścią dokumentu jest druga strona opisująca szczegóły wykonywanej procedury
W tej dabeli znajduje się lista punktów, które należy przelecieć w procedurze, kierunek magnetyczny, odległość pomiedzy punktami, a także ograniczenia dotyczące wysokości (w tym przykładzie tylko rekomendacje). Mogą wystąpić też dodatkowe uwagi w polu Remarks.
Znajomość całego dokumentu przydaje się szczególnie w czasie lotu na Unicom, gdy pod nieobecność ATC musisz wykonać całą procedurę.