Omijanie obszarów złej pogody zdarza się w wirtualnym świecie rzadko, ponieważ programy generujące pogodę nie oddają dość realnie zjawisk zachodzących szczególnie w chmurach Cumulonimbus(Cb). Tych chmur unikają jak ognia piloci w realnym świecie- zarówno ci latający małą Cessną, jak wielkim B747. Turbulencja, oblodzenie, opady i wyładowania atmosferyczne napotkane w chmurach Cb i ich okolicy skutecznie rzuciły na ziemię niejeden statek powietrzny.
W dzisiejszych czasach na pokładach wielu samolotów, nawet tych jednosilnikowych, załoga ma do dyspozycji radar pogodowy. Jest on zwykle o wiele skuteczniejszy i praktyczniejszy w wykorzystaniu od stacjonarnych radarów naziemnych, z których korzystają kontrolerzy ruchu lotniczego. Jego działanie opiera się na zasadzie zobrazowania echa- radar emituje fale elektromagnetyczne, które po odbiciu od celu(np. silnego opadu) wracają do anteny. Odbiornik mierzy czas jaki upłynął od emisji do odebrania sygnału i w ten sposób określa odległość od chmury. Więcej o zasadzie działania, oraz opis jednego z dodatków do FSa symulującego radar pogodowy, do znalezienia na stronie http://www.lisonek.com/rwx.html .
Spotkać możemy się też ze zmianami wysokości lotu związanymi z silną turbulencją. W realnym świecie zdarza się, że piloci porozumiewają się między sobą na częstotliwości 123.450 i wspólnie ustalają, czy zmiana poziomu pozwoli na wyjście z nieprzyjemnej turbulencji. Nawet 2000ft może zaważyć o tym, czy da się pasażerom podczas lotu podać kawę...
Ominięcie obszaru złej pogody wymaga oczywiście zezwolenia(jeżeli lecimy w przestrzeni kontrolowanej), jednak prośbę można skonstruować w różny sposób. Różne mogą być też drogi do ominięcia np chmury CB. Przykładowe dialogi w takiej sytuacji:
Osoba | Angielski | Polski |
P | Warsaw approach, SPABC request left by 20 degrees to avoid. | Warszawa zbliżanie, SPABC, proszę o skręt w lewo o 20 stopni dla ominięcia Cb. |
K |
SPABC, Warsaw approach, avoiding approved. (lub) SPABC, Warsaw approach, left turn by 20 degrees approved. |
SPABC, Warszawa zbliżanie, zezwalam na skręt w lewo o 20 stopni |
P | Turning left by 20 degrees, SPABC. | Skręcam w lewo o 20 stopni, SPABC. |
Osoba | Angielski | Polski |
P | Warsaw approach, SPABC request right heading 150 due to Cb. | Warszawa zbliżanie, SPABC, proszę w prawo na kurs 150 z powodu chmury Cb. |
K | SPABC, Warsaw approach, heading approved, report avoiding completed. | SPABC, Warszawa zbliżanie, zezwalam w prawo na kurs 150, zgłoś zakończenie omijania. |
P | Turning right heading 150, will call, SPABC. | Skręcam w prawo na kurs 150, zgłoszę ominięcie, SPABC. |
Osoba | Angielski | Polski |
K | SPABC, Warsaw approach, I suggest left heading 100 due to clouds ahead. | SPABC, Warszawa Zbliżanie, sugeruję w lewo na kurs 100 dla ominięcia chmur. |
P | Warsaw approach, SPABC, turning left heading 100 to avoid, | Warszawa zbliżanie, SPABC, skręcam w lewo na kurs 100 dla ominięcia. |
K | SPABC, heading 100 approved. | SPABC, wykonuj. |
Autor: Piotr W