Po raz kolejny stanąłem przed potrzebą reinstalacji symulatora, a żeby to zrobić gruntownie to w zasadzie trzeba zacząć od reinstalacji systemu. Ponieważ do tej pory używałem FS9, który jest już dość przestarzały postanowiłem przetestować coś nowszego, ładniejszego. Alternatywa jest w zasadzie jedna – Prepar3D firmy Lockheed Martin.
Przeglądając fora poświęcone P3D można się od razu zniechęcić z powodu wielu niekompatybilności z istniejącymi dodatkami do FSX. Postanowiłem jednak samemu sprawdzić jak to działa zwłaszcza, że właśnie pojawiła się nowa wersja P3D - wersja 2, a większość opinii było na temat wersji 1.
Reinstalacja Windows
Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem była instalacja systemu
Windows 7 x64. Najlepiej wykonać to wg
‘biblii’ NickN z SimForum. Nie będę tego tu opisywał, gdyż Nick zrobił to bardzo skrupulatnie. Pisał o tym również Sławek w VP. Wspomnę może tylko o konfiguracji mojego sprzętu:
- Procesor: Intel Xeon E5630 @2.53GHz, RAM: 12GB,
- Grafika: MSI GTX650Ti Boost 2GB,
- Dyski: Samsung SSD 120GB i Raid0 2xWD1TB.
- Na SSD stoi system i symulator, a wszelkie dodatki (scenerie, mesh, programy pogodowe...) instaluje osobnym dysku.
A teraz podam konfigurację zalecaną dla FSX/P3D wg różnych źródeł z netu (oczywiście nie jest to max, tylko w miarę :) rozsądna cenowo konfiguracja) :
- Procesor: Intel i5 4670K lub i7 4770K, RAM: 8GB (DDR3 1600MHz, CL7) - wszystko daje się ładnie podkręcić
- Grafika: MSI GTX770 TwinFrozr 4GB (generalnie dużo pamięci bo FS to lubi)
- Dyski: SSD
Ponieważ, moim założeniem są testy P3D, to system nie jest do końca zoptymalizowany, chodzi głównie o sprawdzenie kompatybilności P3D z różnymi dodatkami. Gdy wszystkie testy się zakończą, to od nowa na gotowo: format, windows i instalacja symulatora z dodatkami.
Zakres testów
Poniżej przedstawiam listę oprogramowania, które zamierzam przetestować (w kolejności instalacji). Podam też orientacyjne ceny, aby można było zaplanować budżet, oraz krótki opis oprogramowania:
Symulator, podstawowe narzędzia, pogoda
- Prepar3D v2.0.9448.0 Academic Licence, link, cena ok. 230zł
- FSX to Prepar3D Migration Tool, link, cena ok. 43zł
Program pozwalający instalować dodatki przeznaczone dla FSX, tworzy wirtualny FSX i instaluje wszystko do P3D. Pozycja obowiązkowa.
- FSUIPC4 4.923, link, cena ok. 122zł
- ActiveSky 2012, link, cena ok. 112zł (promocja w PCAviator )
Program pogodowy zawierająca również grafikę (tekstury nieba, chmur, ale również pasa, dróg kołowania), czyli jeden program załatwia to, co niegdyś AS i REX. Jest nowsza wersja ActiveSky Next, zawierająca ulepszony silnik pogodowy, ale nie ma w sobie grafiki. Można używać AS2012 do grafiki a AS Next do pogody, ale to już wiadomo dodatkowe koszty. FSGRW w ver. 1.75 nie działa z P3D ale od ver. 1.80 ma działać.
- SATAvFDR, FSInn/FS Copilot, FS RealTime
Scenerie
- FS Global 2010 / FS Global Ultimate Europe & Africa
Dokładniejszy od domyślnego mesh całego ściata / Europy i Afryki
- ORBX FTX Global
Tekstury, nocne oświetlenie
- Drzewiecki-design Polish Airports, Aerosoft
Samoloty
- FT Embraer E-Jet v2 (E175/195)
- ifly 737NGX / PMDG 737NGX
- QualityWingsSim Ultimate 146
- PMDG MD-11
- Blackbox Simulation Airbus Xtreme Prologue (A32x, A330)
- Wilco Airbus vol1
Instalacja
FLIGHT SIMULATOR i najważniejsze dodatki
- Prepar3D wersja P3Dv2 academic [2.0.9448.0] z dnia 13.12.2013
Instalujemy P3D (setup.exe) – można a nawet należy zmienić katalog instalacji (ja zainstalowałem w c:p3d) i po instalacji uruchamiamy program. Wykonujemy aktywację online podając dane otrzymane przy zakupie i uruchamiamy domyślny lot.
Uwaga: P3D po instalacji nie ma strony startowej tak jak to jest w FS9 czy FSX. Od razu po uruchomieniu ładowany jest lot domyślny. Dlatego po uruchomieniu najlepiej wczytać znany samolot, ustawić go na ulubionym lotnisku, włączyć hamulce i zapisać lot, jako domyślny. W ustawieniach można włączyć stronę startową (Settings Simulation General Show Scenario Startup Screen). Wychodzimy z P3D i resetujemy system.
- FSX to P3D migration tool, wersja 2.0.0.441
Uruchamiamy Migration Tool_2.0.0.441 i podajemy kod aktywacyjny otrzymany podczas zakupu. Instalację można wykonać w innym miejscu niż domyślnie wskazywane przez instalatora (ja wybrałem inny dysk niż P3D). Po instalacji oczywiście reset systemu.
Standardowa instalacji oraz aktywacja kluczem otrzymanym przy zakupie. Po instalacji uruchomić P3D i sprawdzić FSUIPC a następnie wykonać reset systemu.
- Active Sky 2012, SP2_B4826
Miejsce instalacji inne niż domyślne instalatora (ja wybrałem inny dysk niż P3D). Po zakończeniu instalacji zostawiamy znaczone ‘Launch XGauge Installation Wizard’ oraz ‘Launch AS2012’ i w kolejnym oknie wybieramy Prepar3D jako nasz symulator. Następnie ręcznie musimy wskazać położenie plików P3D (u mnie c:/p3d, oraz application data c:/users/name/app_data/roaming/Lockheed Martin/Prepar3D v2). Następnych kilka obrazów będzie dotyczyło instalacji XGauge (klikamy next, wyskoczy error o nie zainstalowaniu do 2 modeli, w sumie 21 z 23 paneli powinno pójść). Na koniec podajemy klucz otrzymany przy zakupie i aktywujemy AS2012. Uruchamiamy program, zamykamy i reset. Ja zainstalowałem również SP3beta B5067.
- FS Real Time, wersja 1.95.1 unregistered
Przed uruchomieniem instalacji należy włączyć ‘FSX to P3D migration tool’ i aktywować virtual FSX. Następnie uruchamiamy instalatora ale bez FSUIPC, który już mamy zainstalowany.
- SATAvFDR (dotyczy tylko pilotów Cassubiana)
Pobieramy instalkę ze strony CSB i uruchamiamy instalatora. Virtual FSX niepotrzebny.
SCENERIE
- FS Global 2010 / Ultimate
Uruchomić virtual FSX i rozpocząć instalację. W pierwszym oknie wskazujemy folder c:/p3d, a jako miejsce instalacji plików scenerii dowolny dysk (ok 20GB). Uwaga: instalacja trwa ok. 3h.
Jest to mesh świata, czy potrzebny do lotów IFR? Jeśli dysponujemy nadmiarem gotówki i mocy obliczeniowych komputera to czemu nie...
Wersja 100: Virtual FSX aktywny (instalator nie wspiera p3dv2). Jest to dodatek, który uważam że warto zakupić i zainstalować, bo choć kosztuje ok 65Euro, to nadaje widokowi 'ziemi' znajomy wygląd.
DD_FSX_SeasonSwitcher – musi być uruchomiony virtual FSX
Polish Airport vol1, wer3.2
oryginalny instator nie wykrywa P3Dv2. Uruchamiamy zatem ‘FSX to P3D migration tool’ i instalujemy DDPAv1 jak do wersji FSX. Jako miejsce instalacji można wskazać inny folder niż P3D/FSX (u mnie inny dysk i EuropaPolska)
EPKK Kraków Balice 2012 FSX – podobnie jak PAv1 tylko przy wskazaniu ścieżki podajemy EuropaPolskaEPKK_X
SAMOLOTY
- FT Embraer E-Jet v2 (E175/195)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa bez zarzutów.
- QualityWingsSim Ultimate 146
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa bez zarzutów.
- Blackbox Simulation Airbus Xtreme Prologue (zarówno seria 320 jak 330)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działają ale wg mnie są jeszcze mocno nie dopracowane (w FSX również), dziwne wybieranie paneli w 2D. Mi osobiście zupełnie nie podchodzą te modele, choć A330 wydaje się być lepiej dopracowany. Być może gdy pojawi się wersja finalna 1 będzie ok (ja testowałem 0.6x)
- Wilco Airbus vol1 (Evolution edition)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa bez zarzutów. Najlepiej z płatnych Airbusów.
- Aerosoft Airbus X Extreme (v1.16+hotfix019)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa ale bardzo słaby model w mojej ocenie. Nie ma kokpitu 2D, nie nie nie
- PMDG MD-11 X (ver 1.20.0055)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa bez zarzutów.
- iFly 737 NGX (ver 1.01 + upgrade 3.1 > 3.1.2 >3.2)
Uruchomić virutal FSX, instalator wykrywa P3D i tam instaluje samolot. Działa bez zarzutów.
Uzupełnienia
- Krótkie opracowanie na temat podrasowywania P3D można zobaczyć tutaj. Autor analizuje, które triki z FSX działają w P3D. Przydatne.
- P3D ładuje od razu domyślny lot. Nie musi tak być. Launcher pozwoli wybrać jeden z zapamiętanych lotów.
Podsumowanie i wnioski
Na początek tyle udało mi się zainstalować. Testy bardzo krótkie, w zasadzie tylko sprawdzenie czy sceneria działa, samolot się ładuje. Nie testowałem jeszcze stabilności przy dłuższym locie.
Pierwsze wrażenie (Win7 i P3D jeszcze nie zoptymalizowane, czysta instalacja, jeden monitor full screen):
Embraer 175 na płycie EPGD (DD PAv1), pogoda i tekstury pogodowe z AS2012 (Metar VRB 2000 BR FEW001 OVC003), ustawienia grafiki w P3D na HIGH (nie najwyżej ale dość wysoko, bez nVidiaInspektor).
FPS ~20-22 (panel 2D i 3D) ! fajnie. Efekty mgły rozbrajający, chmury również petarda jak to mawiają. Przełączając na chwilę w tryb okienkowy wydajność spadła, ale jest to w zasadzie czysta instalacja. Wierzę, że po optymalizacji będzie super!
W trybie testowym sprawdzę jeszcze opisane wcześnie programy i samoloty i wtedy nowa instalacja i optymalizacja.
Screeny zapodam gdy będzie już coś fajniejszego widać.
To be continued...