- EPWA Delivery, SPABC request clearance to EPGD, information C.
- EPWA DEL, SPABC, prosimy o zgodę na lot do EPGD, informacja C na pokładzie.
Informacja C na pokładzie - jeśli opublikowano informację ATIS (ang.Automatic Terminal Information Service, zobacz) to ma ona swój desygnator (czyli oznaczenie) - od A do Z. Sprawdzisz na wykazie aktywnych stacji FsInna lub SquawkBoxa czy jest ATIS, jeśli jest MASZ OBOWIĄZEK się z nim zapoznać i poinformować o tym ATC przez podanie desygnatora aktualnego atisu.
- SPABC, EPWA_DEL, you are cleared to EPGD via OLILA1G departure, runway in use 29, squawk 4552.
- SPABC, EPWA_DEL, macie zgodę na lot do Gdańska, pas w użyciu 29, odlot przez OLILA1G, squawk 4552.
- EPWA_DEL, cleared to EPGD via OLILA1G, runway 29, squawk 4552, SPABC.
- EPWA_DEL, mamy zgodę na lot to Gdańska, pas w użyciu 29, odlot OLILA1G, sqawk 4552, SPABC.
W zgodzie na lot otrzymujesz instrukcje, jak ten lot będzie rozpoczęty - z którego pasa start, jaka procedura odlotu (SID) lub pierwszy punkt po starcie oraz kod tanspodnera (ang. swuawk, klik) - niepowtarzalny numer identyfikujący Ciebie w sytemach kontroli lotów. UWAGA! Pamiętaj, że musisz go aktywować (włączyć do tak zwanego "mode C") najlepiej będąc już na pasie. Bez tego ATC nie otrzymuje pełnej informacji o Twoim locie.
- SPABC, readback is correct, for pushback and startup contact Ground on 121.9.
- SPABC, odczyt poprawny, po zgodę na wypychani I uruchamianie zgłoście się do EPWA_GND na 121.9.
- Contact Ground on 121.9, SPABC.
- Kontakt z EPWA_GND na 121.9, SPABC.
Jak już wiesz, chociażby po przeczytaniu tego artykułu, DELIVERY nie może dawać Ci instrukcji dotyczących manewrów po płycie postojowej/parkingu. Jeśli będzie zalogowana służba w randze GND - to DEL zrobi tak zwany HAND-OFF (przekazanie, dosłownie - "z rączki do rączki") - czyli nakaże Ci kontakt z GND lub każdą wyższą isntancją np. APP lub nawet CTR, o ile nie ma niższej. W naszym przykładzie przyjęliśmy dstępność wszystkich instancji dla przedstawienia spektrum problemu. Przed przejściem na inną częstotliwość warto podziękować króko dotychczasowemu ATC - chociażby "dzięki, cześć" - tego wymaga kultura - w przykładzie tego nie ma, dla zachowania czytelności.