To najczęstszy typ awarii w FS. Możemy się z nim spotkać nawet przy wyłączonym generatorze awarii. Źle zaplanowane paliwo, nieprawidłowo włączone systemy, czy zwykłe oparcie się o klawiaturę potrafi doprowadzić do wyłączenia silników. Oto kilka przykładowych sytuacji:
Utrata silnika w czasie startu
Jeśli jeden z silników nie działa jak powinien, to nie zastanawiaj się za długo.
- Sprawdź pozostałą długość pasa (na oko)
- Hamulce na maks, jeśli masz rewersy, to również na maks.
- Komunikat: Abort take-off, one engine out, SP-ABC
Jeśli jesteś już przy końcu pasa, to znaczy, że pewnie że osiągnąłeś prędkość startową, więc wystartuj (bo wyhamować nie zdążysz) i zastosuj procedurę utraty silnika po starcie.
Utrata silnika po starcie
Jeden z silników przestaje działać po starcie. W tej sytuacji trzeba wrócić na lotnisko. Jednak mając drugi silnik sprawny jesteś w stanie zawrócić i spokojnie podejść do pasa. Jeśli stracisz wszystkie silniki, to szukaj w miarę równej i dużej łączki w pobliżu. Ta procedura może wystąpić na różnych etapach wznoszenia, dlatego ma więcej zadań warunkowych.
- tryb pracy silników - MCT - maximum continuous thrust (może się nazywać to inaczej w Twojej maszynie, może też nie być tej funkcji - Ty masz znać samolot, nikt Ci nie pomoże)
- podwozie - stosownie do sytuacji (po starcie schowaj, na podejściu wysuń)
- klapy - stosownie do prędkości - może okazać się konieczne pozostawienie wysuniętych, jeśli masz małą prędkość lub lecisz nisko
- wszelkie systemy obciążające silnik (np. bleed air) wyłączyć
- odladzanie - zależnie od warunków i instrukcji maszyny
- APU - włączyć - utrata drugiego silnika może kosztować utratę zasilania systemów elektrycznych i hydraulicznych, musisz mieć zasilanie awaryjne
- Autopilot - jeśli masz czas, to go ustaw odpowiednio, jeśli nie - pilotuj z ręki
- Komunikat: Mayday, mayday, SZ-ABC, one engine out after take-off.
- O co możesz poprosić: Request vectors to ILS approach.
Całkowita utrata silników
Jeśli jesteś na przelotowej lub zniżasz do lotniska, to masz jeszcze szanse się uratować. Pamiętaj jednak, że właśnie pilotujesz szybowiec. Każdy stracony metr wysokości jest nie do odzyskania. Zbyt wysoka szybkość lotu oznacza zbyt szybkie zniżanie. Tu nie ma miejsca na błędy.
- Po pierwsze, sprawdź czy da się uruchomić silniki - procedura uruchamiania na dużej wysokości powinna znajdować się w manualu maszyny. Jeśli nie, dopiero wtedy zgłaszamy awarię.
- Autopilot - wyłącz - jeśli systemy zaraz padną, to i tak się nie przyda. Pilotujesz z ręki.
- Sprawdź prędkość przeciągnięcia przy schowanych klapach i aktualnym ciężarze samolotu
- Sprawdź optymalną prędkość szybowania maszyny (tak naprawdę musisz ją znać na pamięć, nie ma czasu na szukanie w manualu)
- Bardzo rygorystycznie sprawdzaj prędkość postępową i prędkość zniżania. Trzymaj się dokładnie wytycznych producenta maszyny.
- Komunikat: Mayday, mayday, SP-ABC, FL200 inbound JED , we have both engines failure. Request vectors for approach in nearest airports.
- O co możesz poprosić: Request weather report, Request descent do maintain minimum control speed (zniżanie według uznania, a nie według poleceń kontrolera).
Zawsze możesz też poprosić (a nawet wypadałoby, jeśli traktujemy sprawę poważnie) o asystę służb ratunkowcyh przy lądowaniu (Request assistance of emergency services). Przygotuj sie na dodatkowe pytania kontrolera, np. o preferowany pas, preferowane lotnisko, Twój przewidywany zasięg, itp.