Nowości w portalu Cassubian

Nowy portal Cassubian VA powstał niecałe 4 miesiące temu. Zmiana została przeprowadzona w sposób, który w najmniejszym stopniu przeszkadzał w wykonywaniu operacji lotniczych. Dopiero w ostatnim miesiącu udało się dokończyć ostatnie, niewidoczne dla użytkowników zmiany. Zmiany te były konieczne ze względów bezpieczeństwa, a także wygody użytkowania. W tym artykule omówione zostaną krótko nowości na portalu CSB. Do niektórych z nich dostęp posiada tylko Zarząd, zatem będzie okazja do bliższego zapoznania się z tym, czego na co dzień nie widzimy, a co jest niezbędne, abyśmy mogli latać.

Rezerwacje
Nowy panel rezerwacji jest już znany wszystkim pilotom. Dzięki użyciu javascriptu udało się zautomatyzować niektóre czynności. Jednocześnie rozwiązaliśmy problem nieświadomego podbierania zarezerwowanych maszyn. Obecnie kolorowe kontrolki informują o dostępności poszczególnych samolotów. Możliwość popełnienia błędu przy rezerwacji została zminimalizowana. Podobny panel działa również dla rezerwacji VFR. Planowane jest rozbudowanie panelu o planowanie lotów w oparciu o dynamicznie tworzoną bazę planów, a także automatyczne wysyłanie informacji do Vatsim.

Postoje maszyn
Moduł postoje maszyn został napisany od nowa, aby umożliwić śledzenie wykorzystania samolotów. Oprócz danych o rezerwacjach i postojach, podaje także podstawowe statystyki wykorzystania samolotów. Nowością jest wyświetlanie również samolotów prywatnych na dole listy.

Statystyki
Dotychczasowe statystyki pokazywane w tabelach były słabo czytelne. Nie pozwalały one na głębsze analizy. Dlatego również ta część portalu została całkowicie zmieniona. Obecnie możliwe jest przeglądanie dynamicznie generowanych statystyk obejmujących zarówno finanse, jak i analizę destynacji, wykorzystania maszyn czy pracy pilotów. Korzystając z rozwijanych list można z łatwością otrzymać bardzo szczegółowe dane. Niektóre funkcje statystyk wymagają logowania do portalu.

Centrum kontroli lotów
Zupełnie zmienił się wygląd miejsca pracy Komisji Kontroli Lotów. Obecnie zaawansowany system analityczny dostarcza kontrolerom szczegółowych informacji i wyświetla je w postaci 31 kolorowych kontrolek. Do tego samego zestawu kontrolek mają dostęp również piloci. Część kontrolek ma charakter informacyjny, inne natomiast są wykorzystywane do oceny lotów. System potrafi ocenić prawidłowość wyboru pasa startu czy lądowania, sprawdza masy, a także podstawowe parametry lotu.

Uzupełnieniem kontrolek jest mapa lotu oraz wykresy prędkości i wysokości lotu. Nowy system jest dokładniejszy niż Vataware i dostarcza większej ilości informacji. Brakuje tylko jednej funkcji: w planach jest dodanie funkcji analizy planu lotu i wyświetlania go na mapie. Zostały już poczynione w tym kierunku pierwsze kroki.

Rozliczenia lotów
Dokumenty rozliczenia lotów nie są nowością – były dotychczas dostępne, chociaż trudno było je znaleźć w portalu. Obecnie można je zobaczyć w module zaliczeń lotów. Oprócz tego moduł pokazuje wspomniane wcześniej kontrolki, mapy oraz wykresy – te same, którymi dysponuje KKL. Dokumenty rozliczenia lotów są generowane na podstawie zaliczeń lotów. Bazują na danych o ładunku, zużytym paliwie, cenach biletów i paliwa oraz innych parametrach. Na ich podstawie naliczane są przychody pilotów. Uwaga! Latasz na pusto - generujesz straty!

Fleet manager
Najistotniejszą zmianą w funkcjonowaniu portalu jest centralizacja zmian we flocie oraz rosterze. Każda zmiana jest obecnie wprowadzana tylko w jednym miejscu, co zmniejsza ryzyko popełnienia błędów i przyspiesza zarządzanie linią lotniczą. Fleet manager jest modułem pozwalającym na zarządzanie flotą: zakupy i sprzedaż maszyn, a także definiowanie ich parametrów technicznych niezbędnych dla systemu oceny lotów.

Zarządzanie kadrami
Moduł zarządzania kadrami został napisany od nowa, aby sprostać nowym wymaganiom naszej linii. Obecnie możliwe jest szybkie przydzielanie i odbieranie uprawnień poszczególnym pilotom. Moduł obecnie nie jest zintegrowany z portalem. Być może w przyszłości rozwiążemy ten problem.

Route manager
Mały lifting przeszedł route manager, który jest odpowiedzialny za definiowanie regularnych połączeń krajowych i zagranicznych. Jego działanie zostało usprawnione i przyspieszone.
Tuż przed zamknięciem numeru otrzymaliśmy informację o dodaniu do RM modułu do zarządzania planami lotów. Plany generowane są z raportów FSACARS i wpisywane do bazy automatycznie po uzyskaniu akceptacji przez KKL. Dane wykorzystywane są przez system rezerwacji. Dzięki temu łatwiejsze będzie teraz przygotowanie do lotu. Każdy plan posiada informacj o swoim wieku, co częściowo rozwiązuje problem aktualizacji bazy AIRAC.

Dodawanie raportów
Znane wszystkim problemy z FSACARS spowodowały, ze konieczne stało się przygotowanie narzędzia usprawniającego awaryjne dodawanie raportów. Aktualnie dodanie i sprawdzenie raportu zajmuje ledwie chwilę. Niestety logi pozycyjne na razie nie są odzyskiwane, przez co mogą wystąpić problemy z wyświetlaniem map dal lotów wczytywanych w ten sposób.

System nagród
Jeśli odwiedziliście ostatnio roster, to pewnie zauważyliście, że nagrody wyświetlają się w inny sposób. Zmiana jest wynikiem opracowania nowego modułu służącego do przyznawania nagród. Moduł jest półautomatyczny, tzn. dostarcza gotowych wyliczeń dla nagród miesięcznych i półrocznych. Umożliwia także szybkie definiowanie i nadawanie nowych nagród. Możliwe jest także wyszukiwanie nagród według pilotów, dat i typów nagród.
Oprócz wspomnianych nowości, zostały wprowadzone zmiany również do innych skryptów, np. tych widocznych na stronie głównej – rezerwacji ATC i jakości pracy pilotów. W praktyce wszystkie stare skrypty zostały poprawione lub przepisane, aby sprostać nowym wymaganiom, które Zarząd stawia przed załogą. Mam nadzieję, że ciepło przyjmiecie te zmiany. Czekam też na wszelkie uwagi i propozycje udoskonaleń.