Nawiązanie łączności
Wybór kontrolera
Co do zasady, na Vatsim łączysz się na początek z najniższym dostępnym na danym lotnisku stanowiskiem kontroli. Najniższym jest Delivery (oznaczane jako xxxx_DEL, np. EPWA_DEL). Następnym Ground (ziemia, xxxx_GND), potem Tower (wieża, xxxx_TWR), dalej Approach (zbliżanie, xxxx_APP) oraz radar (xxxx_CTR).
Jeśli nie ma kontrolera DEL, łączysz się z GND, a dalej TWR. Jeśli i tych nie ma, to z APP, a w dalszej kolejności CTR. Tylko w sytuacji, gdy nie ma żadnego z tych kontrolerów, możesz sam sobie udzielać pozwoleń i komunikować je na UNICOM.
Z kontrolerami należy nawiązać komunikację głosową (komunikacja tekstowa jest bardzo uciążliwa przy dużym ruchu). Inaczej jest w przypadku UNICOM, który co do zasady jest tekstowy.
Komunikacja tekstowa na UNICOM
UNICOM to częstotliwość, na której komunikują się tekstowo piloci. W Europie ma ona częstotliwość 122.80MHz. Na UNICOM piszemy tylko wtedy, gdy podejrzewamy, że kogoś może interesować to, co robimy. Jeśli jesteś sam na całym lotnisku to nie pisz, że właśnie włączasz silniki, czy kołujesz. Jeśli w promieniu 40nm nie ma samolotu, to nie zgłaszaj, że właśnie wystartowałeś.
Kiedy więc pisać na UNICOM? Gdy na płycie stoi inny samolot. Gdy inna maszyna właśnie kołuje czy podchodzi do lądowania. Krótko mówiąc wtedy, gdy Twoja informacja może być istotna dla innych pilotów znajdujących się w okolicy.
Skąd wiedzieć, czy ktoś jest w okolicy? Program FSInn ma wbudowany radar. Wystarczy go włączyć, ustawić na ok. 40nm i zobaczyć kto jest w pobliżu.
Kolejny etap, to frazeologia startu i po starcie.