Po co planować paliwo, skoro można zatankować do pełna i lecieć? Odpowiedź jest prosta, jak zwykle na Vatsim: "as real as it gets"! Zupełnie inaczej leci się pustą i pełną maszyną. Inaczej wygląda wznoszenie, inaczej zachowuje się na podejściu. Warto poczuć tą różnicę. Dobrze także poczuć dreszczyk emocji związanych z paliwem.
Paliwo na lot można podzielić na kilka części, zależnie od etapu lotu:
- TAXI - kołowanie
- TRIP - przelot, składający się z kilku składowych:
T/O - start
CLB - wznoszenie
CRZ - przelotowa
DSC - zniżanie i dolot
APP - podejście i lądowanie - CONT - contingency (paliwo na nieprzewidziane okoliczności)
- ALTERNATE - (w tym G/A) paliwo na wykonanie procedury odeścia po nieudanym lądowaniu i dolot do lotniska alternatywnego
- FINAL RESERVE - ostateczna rezerwa paliwa
- CAPT - rezerwa kapitańska
Każdy z tych elementów zostanie omówiony poniżej. W celu zaplanowania paliwa, pilot musi dysponować pełnymi lub szacunkowymi danymi na temat zużycia paliwa danej maszyny. Trzeba zaznaczyć, że:
- zużycie paliwa różni się w zależności od ciężaru maszyny - pełna będzie zużywać więcej,
- maszyny w FS często zużywają paliwo niezgodnie nawet z dostarczonymi tabelami - najlepiej poświęcić jeden lot na zbadanie faktycznego zużycia paliwa danej maszyny (np. ATR od Flight1 zużywa połowę tego co podają tabele).
Jako przykład posłuży w tym tekście w pełni załadowany Avro RJ 100 (model J. Murchisona + BAE Panel Project). Dane zmierzono w FS2004. Nie są one w pełni zgodne z oficjalną dokumentacją realnej maszyny.
Zobacz więcej informacji na kolejnych stronach: